Week 4&5

15 oktober 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Ik moet een hele inhaalslag maken, want na de safari heb ik niet meer geschreven, dus ik zal dit keer wat korter zijn ;)

Na de safari had ik vakantie, want de kids hoefden niet naar school. Een weekje om leuke dingen te doen: daar zeg ik geen nee tegen. Voor maandag had ik niet echt plannen, maar in ieder geval wel uitslapen, want bij de safari was het elke dag vroeg op. ‘s Ochtends lekker rustig aan gedaan en toen vroeg iemand of ik mee wilde om zijn auto op te halen die hij voor een week zou huren en om daarna naar Canal Walk te gaan. We zijn met z’n vieren op pad gegaan en het duurde even voordat alles met de papieren geregeld was, maar uiteindelijk is het gelukt. Op naar Canal Walk: een groot winkelcentrum waar ik nog niet geweest was. We hebben daar een beetje rondgelopen en wat gegeten. Ze hadden een heel indoor plein met allerlei eettentjes. Voor het avondeten zijn we naar Trenchtown gegaan, waar je onbeperkt pizza en drankjes kan nemen voor 100 rand (ongeveer €6).

Dinsdag heb ik meegedaan met een voetbaltraining bij het vrouwenteam van Greenpoint. Ik heb ze op instagram benaderd en ik was welkom om mee te trainen. Het begon om 18:00 dus om 17:50 was ik er, zodat ik op tijd was. Er waren wel wat mensen, maar nog niet veel en uiteindelijk begon de training pas rond 18:20. Ook hier zag ik de “African time”weer terug. De eerste helft van de training heb ik niet echt veel gerend, dus het was best koud. We deden een oefening voor een aanval waarbij we de bal in het spel moesten brengen, maar er waren er 6, dus veel wachten. Toen ik moest verdedigen, kreeg ik het eindelijk een beetje warm. Aan het einde hebben we nog partijtje gedaan tegen het reserves womens team, ik had namelijk met het eerste meegetraind. Wel leuk, want ik kreeg veel complimenten dat ze vonden dat ik goed kon voetballen. Het was anders dan thuis (logisch) maar het was leuk om weer even te voetballen. Het veld was wel heel slecht. Veel zand en hobbels, waardoor de bal passen en aannemen lastiger was. Aan het einde heb ik de trainers bedankt voor de training en ze vroegen mijn nummer, zodat ik in de groepsapp toegevoegd kon worden. Zo kan ik zien of de trainingen doorgaan. Ook was er iemand die uit hetzelfde gebied kwam, dus die bood aan om mij een lift te geven, super lief!

Woensdag heb ik met Julie en Feli Kaap of goede hoop gedaan. Met een typische sightseeing bus zijn we eerst naar Boulders beach geweest om naar de pinguïns te bekijken. Daar was een restaurant waar we geluncht hebben en vervolgens zijn we naar kaap de goede hoop gegaan. We zijn naar de vuurtoren gelopen, wat eigenlijk niet heel bijzonder was, maar het uitzicht was wel mooi. Daarna deden we de wandeling (ongeveer 45 minuten) naar het meest west-zuidelijke punt: kaap de goede hoop. Natuurlijk moesten we foto maken bij het bord en ja daar stonden we zelfs voor in de rij. Het was best een eindje rijden dus ‘s avonds kwamen we terug.

Donderdag zijn we naar het aquarium geweest in het V&A Waterfront en vrijdag zijn we met een aantal naar Llandudno beach geweest. Het was lekker strandweer en ‘s avonds zijn we naar Camps Bay gegaan om de zondondergang te kijken met een Beatrice die ook in het hostel was, maar nu weer terug was na 2 weken door Zuid-Afrika reizen met haar vriend. We hebben gegeten bij Tigers Milk en er was eindelijk ergens pepperoni pizza, dus ja dat moest ik wel nemen 😋.

Zaterdag weer een foodmarket bezocht en daar afscheid genomen van twee huisgenoten die meteen daarna weggingen. Omdat het ook Julie haar laatste dag was, zijn we gaan eten bij Carlito’s. Een Mexicaans restaurant dichtbij het hostel. Het afscheid viel zwaar, omdat we in een korte tijd goede vriendinnen zijn geworden (Julie, als je dit leest: we miss you❤️) Zondags mocht ik weer met Karlien naar de kerk gaan (waar ik de eerste keer ook mee was) en was de rest een chill dagje met mooi weer. Lekker om in de tuin te zitten en het thuisfront weer eens te bellen.

Maandag (5):

Ik weet niet meer wat ik overdag heb gedaan 😂 maar ‘s avonds zijn we weer naar trenchtown geweest, omdat het Feli haar laatste maandag was. Dat ik hier kwam wilde ik niet elke maandag heen, maar ben nu al 4 van de 5 keer geweest😅. Het was dit keer erg druk, dus het duurde lang voordat we pizza kregen en ze sloegen ons ook vaak over, alleen met de vegetarische pizza kwamen ze 3 keer langs. We kwamen erachter dat ze dachten dat we allemaal vegetarisch waren, maar hadden daarom later wel speciaal voor ons een andere pizza gebracht: met kaas en nacho’s. Het was lekker voor een slice, maar meer ook niet want er zat erg veel kaas op.

Dinsdag (5):

We hebben Lions Head gedaan (ik voor een tweede keer) we zijn voor zonsondergang nog begonnen aan de terugweg en hadden tijdens het lopen zo’n mooi uitzicht. Het was redelijk bewolkt, maar dat maakte het juist zo mooi! Ik wilde ook weer een voetbaltraining doen en had de coach geappt of er training was, maar hij appte me dat het seizoen over is en dat ze nu alleen nog maar op donderdagen trainen. Dat vind ik wel erg jammer, want donderdagavond is in het huis altijd de “gezellige” avond met bierpong en karaoke, dus dinsdagavond was beter geweest. Misschien dat ik af en toe nog wel mee ga doen, maar niet elke week. Dan maar bergen beklimmen om beweging te hebben.

Woensdag (5):

Eerste dag weer naar school na de vakantie. Ik had met mijn leekracht afgesproken dat ik in grade 1 ging helpen, maar ik had nog geen idee hoe of wat, dus ik ben maar naar mijn oude lokaal gegaan. De kinderen waren in het computerlab en de leerkracht was er niet. Ik heb een beetje rondgevraagd en uiteindelijk bleek dat ze in een vergadering zat en ik moest wachten. Na ongeveer 3 kwartier wachten kwam ze terug. Er waren ook nieuwe vrijwilligers die ergens geplaatst moesten worden, dus tegelijkertijd met hen plaatste mijn oude leerkracht mij in grade 1 en kon ik beginnen. Dat ik binnenkwam waren ze bezig met letters en vooral het fonetische aspect ervan. Ook hier gaat alles klassikaal. Er wordt heel veel nadruk gelegd op dat alles netjes gaat: vooral het schrijven. Bij alles wat ze doen moeten ze een pagina beginnen met hun naam, de dag, de datum en de opdracht. Het kost veel kinderen al zoveel tijd om dit te schrijven, dat ze soms niet eens toekomen aan het maken van de eigenlijke opdracht. De leerkracht was erg blij dat ik er was en zei ook dat ik me vrij mocht voelen om van alles te doen. Als ik ideeën had of dingen zag die “beter” konden, dat ik dat vooral aan moest geven.

Om drie uur zijn we met een hele groep de tafelberg gaan beklimmen om vervolgens de zonsondergang te kijken. Er is een jongen in het huis die dit elke week doet en om ook wat beweging te hebben, hebben mijn kamergenootje en ik afgesproken om dit ook te doen 😇.

Donderdag(5):

Op school heb ik geholpen met het afnemen van zinnen lezen. Er waren een paar kinderen die redelijk konden lezen, maar de meesten konden geen woord lezen, alleen bepaalde letters. Interessant om te zien, want ik zou ze er graag bij willen helpen, dus misschien kan ik volgende week opperen om met die kinderen apart te oefenen. Ook vertelde de leerkracht dat ze erg slecht is met computers en vroeg of ik bij bepaalde dingen kon helpen. Ze zou speciaal daarvoor haar laptop mee naar school nemen, zodat ik bepaalde dingen kon regelen zodat ze ook thuis voor school dingen kon doen.

Vrijdag (5):

Ik ben niet naar het project gegaan. Ik kon wel wat uitslapen gebruiken en ik zou met Felicitas gaan brunchen bij een tentje waar we heel graag een keer wilden eten. De rest van de dag was erg relaxed. ‘s Avonds hadden we een pancake night, want een Nederlander had geopperd om voor iedereen pannenkoeken te bakken. De avond zijn we geëindigd met een movienight met een aantal meiden, dus ook chill de dag afgesloten.

Oke, het is alsnog een lang verhaal geworden, maar ik hoop vanaf nu weer wat meer per dag te schrijven in plaats van een week later😂

1. Danique Deelstra:
    Super tof Lau!!! Klinkt allemaal onwijs vet 😎
  2. Jan van der Worp - de oudere ;-):
    15 oktober 2022
    Weer een mooi verhaal Laura. Er zitten wel flink wat eetmomenten in je verhaal. Jammer van de kaas pizza. 😂😂
    Groeten😘
  3. Talita:
    15 oktober 2022
    Wat heb je weer een gave dingen gedaan zeg! Tof! In Europa hebben we de klok en in Afrika de tijd zeiden ze altijd tegen mij 🤣 Het heeft zo z’n charmes
  4. Mirelle Voorthuijsen:
    15 oktober 2022
    Leuk om je verhaal te lezen. Het klinkt allemaal wel heel gezellig en tof.
  5. Nynke:
    16 oktober 2022
    Volgens mij vermaak je je meer dan goed, wat een toffe dingen doe je allemaal!
  6. Trainer Rob .:
    16 oktober 2022
    Mooie verhalen allemaal ! Genot om te lezen wat je allemaal meemaakt . Tja en de trainer zou de trainer niet zijn dat hem deugt doet dat af en toe meetraint bij Greenpiont .....