Week 10

20 november 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zondag heb ik weer mijn wekelijkse bezoekje aan de kerk gedaan. Ik was uitgenodigd door Hans en Annette om bij hen na de kerk te komen. We hebben een hele tijd gezellig gepraat en ze hadden lasagne gemaakt waar ik van genoten heb. En dan ook nog Italiaans ijs als toetje, dus je kan je wel voorstellen dat ik met een goed gevulde maag weer naar huis ben gegaan. Ze hebben me naar huis gebracht en daar was de stemming een beetje verdrietig, want Adele zou bijna weggaan. Mijn kamergenootje en een goede vriendin. Het afscheid was zwaar, maar zo gaat het hier. Vooral als je er een lange tijd bent zie je veel mensen komen en gaan.

Dit was de tweede week van dit project en ik had het gevoel nu alles te weten en waar ik precies kan helpen, zonder dat ze het hoeven te vragen. Dat was fijn en ik had ook het gevoel dat ik waardevol was met wat ik deed. Ook deze week zijn we weer naar het zwembad gegaan. Omdat er wat minder kinderen waren, werden ze niet opgesplitst, maar deden ze het als één gezamenlijke groep. Ik ben nu om 1 uur klaar en lunch dan thuis. De hike van deze week was Lion's head. Regine had gezien dat er ergens een cave was, dus ons doel was om deze te vinden. We zijn eerst gewoon naar boven gegaan en hebben genoten van het uitzicht. We waren met best een grote groep. Op de top van Lion's Head zijn we maar even op gaan zoeken hoe we de cave moesten vinden. We kwamen erachter dat de cave gesloten was vanwege de vele erosie. We hebben het ook niet meer kunnen vinden, maar opweg naar beneden vonden we wel een kleine inham waar we foto's gemaakt hebben en het soort van een grot was. Het weer hier is best onvoorspelbaar, want het kan zo ineens warmer zijn dan voorspeld, omdat de zon meer schijnt. Maar voor maandag was er warm weer voorspeld en dit was ook zo, dus zijn we naar het strand geweest. Dat we thuis kwamen stond er een heerlijke lasagne op ons te wachten, gemaakt door Regine en Ludo, die gevraagd hadden of we daar zin in hadden. Ze hadden helemaal de tafel gedekt en aten met 10 personen, dus het voelde als een huiselijke maaltijd. Stellenbosch stond ook op het to do lijstje en Iris die bij ons in het hostel was, huurt nu een appartement in Kaapstad en kwam ons met haar huurauto ophalen om daar naartoe te gaan. Het was spontaan, dus we waren een beetje laat. De winery's waren al dicht, dus zijn we naar Boschendal gegaan. Een wine estate iets verder dan Stellenbosch en de omgeving: wauw. Het is precies wat ik van zo'n gebied verwacht had. Ik zal de foto's op mijn blog uploaden, dan hebben jullie een beetje een idee. Ze hebben hier naast de foodmarkets trouwens heel leuke eettentjes. Zo zijn we donderdag naar conscious kitchen in Observatory geweest, een loopafstand van ons huis. We zaten in een soort achtertuin, wat erg gezellig ingericht was. De V&A Waterfront hebben we ook weer bezocht. Vanaf een beautysalon, waar we een vriendin gedropt hadden voor een lashlift, liepen we naar de Waterfront. In het begin een beetje moeite met waar we precies moesten lopen, want het was best chaotisch. Bij het stoplicht moesten we oversteken en als keurige Europeanen stonden we daar met z’n drieën te wachten tot die op groen ging. Er waren twee mannen die erop aandrongen dat we moesten oversteken ook al was het rood. Ze stonden daar een beetje op de weg een soort van het verkeer te regelen terwijl dat niet hun baan was. Ze wisten dat we naar V&A wilden en ze wilden waarschijnlijk gewoon helpen, want ze wezen waar we naartoe moesten, maar het leek ons niet een goed idee om mensen hier in vertrouwen te nemen, dus bleven we wachten op het groene licht, ondanks het aandringen. Na het oversteken namen we een tussendoor weg in een wat luxere gedeelte waar het erg mooi was en we ons ook wat veiliger voelden. Na de foodmarket daar en de winkels bezocht te hebben, zijn we naar een eettentje gegaan die Luna opgezocht had. Een echte foodie zoals ze zichzelf noemt en komt met alle leuke eetgelegenheden aanzetten. Zaterdag hadden we eerst een afscheid van Lisa en Charlotte. Met hen was ik de afgelopen twee weken op het project en heb het erg leuk met ze gehad daar, dus ik ga ze zeker missen. Als ochtendworkout zijn we naar het zwembad in Seepoint gegaan (met zout water) en hebben daar baantjes gezwommen. Het was wel bizar om te zwemmen en ondertussen te kijken naar de gebouwen en op de achtergrond zag je Table Mountain en Lions Head. Wederom had Luna een leuk eettentje opgezocht waar we zouden brunchen. Er stond toast met scrambled eggs en smoked salmon op het menu, dus voor de mensen die me goed kennen: dat moest ik wel bestellen 😍. Vanuit daar zijn we naar Old Biscuit Mill gegaan, om even te kijken voor de leuk. Ook al ben ik er vaak geweest, een beetje rondstruinen en winkeltjes in en uit gaan, blijft altijd leuk.

1. Talita:
    20 november 2022
    Als ik het zo lees is het eten daar erg lekker 😎 Ik lees steeds lekkere gerechten en restaurantjes in je verhalen. Heerlijk hoor.
    Mooi om te lezen hoe snel je close met mensen wordt als je samen leeft en bijzondere ervaringen deelt. Geniet maar goed van alle bijzondere ervaringen.
  2. Annemieke:
    20 november 2022
    Ik zie mogelijkheden voor over 1,5 jaar 😁 Naast nanny wordt je ook gewoon onze privégids voor Kaapstad 🥳. We vinden het erg leuk om je reisverhalen te lezen. Kamo vroeg vandaag wel wanneer je nou thuis kwam, want Bouke was al terug 😉. Geniet en groetjes!
  3. Laura:
    Haha bedankt! Deal, ik ken Kaapstad nu zo goed, dus dat komt goed 🤪
  4. Jan van der Worp - de oudere ;-):
    20 november 2022
    Weer een goed en leesbaar verhaal Laura! Dank je.
  5. Remco Koorn:
    21 november 2022
    Wat een mooie ervaringen komen elke keer voorbij Laura. Toffe klim naar Lions Head.
    Erg leuk om te lezen dat je naast het project ook zoveel leuke activiteiten doet. Mooi is Boschendal hè, Wij hebben wel een paar flesjes wijn meegenomen vorig jaar, omdat ze erg lekker zijn. Wellicht is de winetram in Franschhoek ook nog wat voor jullie. Die gaan langs allemaal verschillende Estates. Veel plezier!!
  6. Laura:
    21 november 2022
    Ja prachtig! Dat klinkt erg leuk ☺️. Bedankt!
  7. Tonnie van der Worp:
    Hoi Laura,
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Groetjes