Week 9

16 november 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit :). Afgelopen week ben ik begonnen met mijn nieuwe project. Het was een goede eerste week. Het was even wennen met een nieuwe routine en waar ik kan helpen, maar dat weet ik inmiddels. Als ik het vergelijk met de basisschool heb ik het gevoel dat er minder te doen is, maar voor de ervaring vind ik het wel leuk en het is ook weer wat anders. Het project waar ik nu naartoe gaat heeft verschillende klassen. Ik ben met de 2 tot 3-jarigen. Ze hebben ‘s ochtends ontbijt. Ik help met het ontbijt klaar zetten en soms een baby voeden, want er is 1 baby. Er is speeltijd, morning ring, art activity en rond half 1 hebben ze lunch.Dinsdag zijn we naar het zwembad gegaan. Als het warmer wordt doen ze dat blijkbaar elke week. In de groep kinderen waarmee ik was, waren 10 kinderen en ze werden gesplitst in twee groepen. De ene groep en daarna de andere groep. Ze kregen ongeveer 10 tot 15 minuten les en daarna was de andere groep aan de beurt. Ook ben ik met een groep naar de bibliotheek geweest. Dit was niet mijn eigen groep, maar er werd aan mij gevraagd of ik mee wilde lopen omdat we over de weg moesten. In mijn klas zijn er twee juffen en dan ben ik er nog om te helpen.

Voorderest heb ik deze week veel gedaan. Adele was jarig, dus natuurlijk hebben we dat gevierd met zingen en taart eten.  Om het af te sluiten hadden we ‘s avonds een braai. Normaal gaan er de grootste lappen vlees op, maar met Mathilde en Adele (die vegetarisch is) hebben we een vegetarische braai gedaan. De hike van deze week was Devil’s Peak. Ik had verwacht dat het lang zou duren, dus had ik me ingesteld op een zware tocht. Het was ook wel een zware, maar het was 1,5 uur (evenlang als het beklimmen van de tafelberg), dus dat viel dan wel weer mee. Het was leuk om weer wat anders te doen en het uitzicht was supermooi! In tegenstelling tot de tafelberg konden we nu 360 graden rondom kijken. Ook zagen we ons het gebied van het vrijwilligershostel, die je vanaf de Tafelberg niet kan zien. Woensdag zijn we naar de V&A Waterfront geweest. Een beetje struinen en hier en daar wat gekocht. Ook zagen we voor het eerst de kerstversiering. Dit voelde wel gek, want het is hier nu zomer en tsja dat koppelen wij natuurlijk niet aan kerst. Een kerstboom in de zon in plaats van de sneeuw… 😂. Vervolgens zijn we naar de nightmarket van Oranjezicht gegaan. Dit was de tweede keer. De eerste keer hadden we een plate gezien met traditional cape malay flavours. Die wilde ik nog wel proberen, dus de keuze was niet zo moeilijk. We kregen een bord met van alles erop geschept. Het was erg lekker, maar helaas zat er koriander doorheen, waardoor het af en toe naar sop smaakte 😅. De koriander zat vooral in de rijst, dus dat heb ik maar aan de zijkant laten liggen. Donderdag ben ik bijgebruind op het strand. Volle zon, met een beetje wind, zorgde ervoor dat het perfect strandweer was. ‘S avonds met de karaoke was het Adele haar laatste keer, dus moesten we wel even een liedje van Adele zingen: water under the bridge. Met Lovise, Mathilde en Adele ben ik naar Kirstenbosch geweest, de botanical garden. Het was zo rustgevend en mooi! We hebben niet alles gezien, maar we hebben een heerlijke ochtend/middag daar gehad. Vrijdagavond was het tijd voor taco’s. Hier hebben ze geen tacokruiden in de supermarkt, maar daar was Lovise op voorbereid en had deze vanuit Noorwegen meegenomen. Volgens haar recept hebben we samen taco’s gemaakt en hiervan genoten :). Zaterdags zijn we naar The Old Biscuit Mill gegaan. Gegeten, gedronken en een beetje geshopt. We waren met een aantal meiden en dan kan je zo 2 uur spenderen aan kleine winkeltjes met veel sieraden 😂. Daarna ook nog even in The Observatory gelopen en winkeltjes bezocht. Zo hadden we al gauw een dagje gevuld. Weer een week voorbij en het einde komt nu al in zicht… best wel gek, omdat ik hier al zolang ben en altijd de gedachte had dat ik nog genoeg tijd had. De laatste paar weken nog optimaal genieten en volgende week weer een nieuwe blog met nieuwe bevindingen.