Week 7

30 oktober 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De week begon met een zonnige dag. Dit keer ben ik weer naar de kerk in Belville geweest en werd ik opgehaald door Gerdien (de vrouw van Robert, waar ik al een keertje mee was geweest). Na de kerk werden we door de broer van Robert en zijn vrouw Tirza uitgenodigd op de koffie bij hen thuis. Nadat ik vertelde dat ik geen koffiedrink, maar alleen ijskoffie, bood ze meteen aan om dat te maken. De ijskoffie was erg lekker en met de zelfgemaakte brownie was het extra genieten. We hebben gezellig gepraat over van alles en nog wat. Deze week begon het loadshedden ook weer meer te worden, dus moesten we daarbij rekening houden met eten koken, douchen enz.

Vorige week heeft Miss Beta (de leerkracht van de klas waarin ik help) gevraagd of ik mee wilde denken voor een bijdrage aan het concert wat plaatsvindt op 12 november. Het leek haar leuk om iets nieuws te doen voor de kinderen, iets wat ze nog niet kennen. Ik stelde voor om een te zoeken naar een Nederlands liedje wat ik ze kan leren, wat wel moet lukken, omdat de meesten wat kennis hebben van het Afrikaans. Ik ben begonnen met het aanleren van de kabouterdans, ook leuk met de bewegingen. Om het wat makkelijker te maken, heb ik de tekst op papier geschreven en wat symbolen om het te onthouden. We hebben het maar een keer kunnen oefenen deze week, want donderdag en vrijdag moest ik helpen in grade 3 met een andere vrijwilliger, omdat de leerkracht afwezig was. Verder heb ik elke dag weer geholpen bij het lezen, waarbij ik (met uitzondering van maandag) de kinderen voor een tweede keer zag. Maandag na de tweede pauze werd ik naar beneden geroepen en moest ik helpen met PE voor grade 4. Dat kwam eigenlijk neer op teams maken voor de jongens die voetbal gingen spelen waarbij ik aanbood om even op keep te staan. Het was echt warm, dus meespelen voor mij zat er niet in. Twijfelachtig gaven de jongens in, want ja meiden die voetbal spelen, dat gebeurt niet veel. Ik greep de eerste beste kans om natuurlijk even te laten zien dat ik wel een balletje kan trappen en na het uitdollen van iemand werd dat beloond met oohh en ahh van de jongens. Dinsdagavond speelde het lokale team FC Cape Town in het stadion tegen Chippa United. Voor €2,50 konden we tickets krijgen, dus met bijna iedereen van het hostel zijn we naar de wedstrijd geweest. Er waren niet heel veel mensen, maar de lokale mensen die er waren, maakten er een feestje van met instrumenten en dansen. Het voetbalniveau was niet heel goed, maar het was leuk om in het grote stadion te zijn met z’n allen die gebouwd is voor het WK van 2010. Het is steeds vaker echt warm dus woensdag na het project zijn we direct naar het strand gegaan om lekker te zonnen. Vanuit daar zijn we doorgegaan naar Oranjezicht om naar de nightmarket te gaan, die blijkbaar elke woensdagavond is. Mijn maaltijd bestond uit een vegetarische bao bun, een wafel met ijs als toetje en ook nog een vegan zelfgemaakte snickers. De wekelijkse beklimming van de Tafelberg hebben we dit keer op vrijdag gedaan. Het was erg warm, maar alleen in het begin was het zweten, want al gauw liepen we in de schaduw en was het echt perfect weer. Eenmaal boven was het een beetje bewolkt boven ons, waardoor het ook niet te warm was. Weer genoten van het supermooie uitzicht en met de kabellift zijn we naar beneden gegaan. Zaterdag heb ik uitgeslapen, want ja het is niet alleen vakantie, ook doordeweeks elke dag om 7 uur opstaan. Ik werd wakker gemaakt door een kamergenootje, omdat we naar Old Biscuit Mill gingen. De vorige keer had ik ijskoffie gezien, maar omdat ik al een cheesecake had, had ik die niet genomen. Mijn missie was nu om in ieder geval de ijskoffie te proberen. Het was even wachten, omdat ze hem niet klaar hadden staan, maar het was het waard, want hij was erg lekker! Ook had ik sushi gekocht: salmon rainbow en ook dat was genieten. Sushi maken kunnen ze hier wel :) Het was een zonnige en warme dag, dus zijn we weer naar het strand geweest. Ondertussen ben ik hier al 7 weken en voel ik me nog steeds thuis en geniet van elke dag. We doen zoveel, dus het voelt alsof ik hier al zo lang ben, maar de tijd vliegt ook voorbij.

1. Talita:
    30 oktober 2022
    Weer tof weer om je verhalen te lezen. Hoe verzin je het…de kabouterdans 😂😂 Heerlijk ook dat je je thuis voelt. Geniet van alles!
  2. Jan van der Worp - de oudere ;-):
    30 oktober 2022
    Het blijft een mooie belevenis Laura. Je doet het goed daar ginder wijd.
  3. Nynke:
    31 oktober 2022
    Haha de kabouter dans, hoe Nederlands is dat Lau?! 😂😂 Laat het België niet horen.
    Wat een toffe tijd maak je er daar van joh!
  4. Laura:
    31 oktober 2022
    Ja haha het was makkelijk met de bewegingen zodat ze het onthouden 🤪
  5. Danique Deelstra:
    31 oktober 2022
    Hahaha de kabouterdans, heerlijk! Klinkt allemaal erg goed Lautje! En wat fijn dat je je thuis voelt :) We missen je hier wel hoor!!
  6. Laura:
    🥰❤️❤️