Week 3

30 september 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Nog niet helemaal het einde van de week, maar al wel vast een update:

Ik merk dat ik al helemaal in het ritme zit van naar het project, dingen doen of af en toe chillen. Ik had het al best snel dus dat is wel fijn. Maandag ben ik vanuit de school naar de V&A Waterfront geweest met 3 anderen, want iemand had een sweater nodig. Daarna zijn we naar mojo’s market geweest, een indoor foodmarket, maar ik heb daar niks gekocht want ik had in het hostel nog kip in de koelkast die echt op moest.

Dinsdag: dat ik op school kwam was de halve klas leeg. Ik vroeg de leerkracht hoe dat kwam. Ze legde uit dat aan het einde van een term leerlingen amper komen. Vrijdag is de laatste schooldag voor een vakantie en dan is het ook de laatste dag van term 3. Daarna vertelde ze: “Waarschijnlijk zijn er vandaag ook veel kinderen die we nu voor het laatst zien en pas na de vakantie weer komen.” Uh oke, ook weer goed om te weten 😂.  Dat is dus blijkbaar een ding hier, in Nederland kan dat natuurlijk niet zomaar.

Na de vakantie wil ik naar grade 1 om andere ervaringen op te doen en heb dat ook tegen de leerkracht gezegd. Ik was een beetje bang dat ze dacht dat ik het in deze grade niet leuk vond, maar ik legde het uit en toen snapte ze het zeker.

Woensdag: Na het project ben ik naar huis gegaan en aan het einde van de middag was het de planning om Lions Head te doen. De route naar de top was niet zo heel lang, maar op het einde moest je wel echt omhoog klimmen. Er waren soms ladders en ijzeren handvaten in de rots geslagen om omhoog te komen. We hebben daar de zonsondergang gekeken en ook daar was het uitzicht weer verbluffend. Kort daarna zijn we aan de tocht begonnen naar beneden, want als de zon onder is, wordt het heel snel donker. Al gauw raak ik aan de praat met twee Nederlandse jongens (jawel, door een ajax shirt) en heb daar de hele terugweg mee gepraat. Ze vertelden me dat ze midden in het centrum wonen met allerlei Nederlandse studenten. Ze wonen in een soort flatgebouw waar wel 500 mensen in kunnen. Halverwege was het echt donker dus moesten we met een zaklamp verder. Beneden weer “mijn eigen mensen” opgezocht en toen zijn we naar huis gegaan.

Donderdag: Ik kwam op het project aan en een aantal kinderen waren op het plein aan het spelen. Ik kwam de klas in en alle tafeltjes stonden op de zijkant tegen de muur aan. Er zijn heel weinig kinderen, van mijn klas zelfs maar één. De leerkrachten besloten dat alle kinderen van kindergarten en grade 1-3 naar het computerlab gingen voor de hele dag. In totaal waren het er ongeveer 20/30 terwijl dat normaal nog niet eens 1 klas is. Samen met de andere vrijwilligers waren we een beetje van: “Wat moeten wij nu doen?” Hulp in het computerlab was er al genoeg en we mochten wel nakijken, maar ze zei: “Alleen als je het echt wilt om bezig te zijn, want we doen het na de vakantie”. Ook waren een aantal van de leerkrachten hun nagels aan het lakken. Ik wilde sowieso nog met de kinderen daar een video opnemen om in Nederland te laten zien, dus ik heb gevraagd of ik dat mocht doen en dat mocht ☺️. Daarna hebben we nog een beetje gepraat, maar er was echt niks te doen, dus om 10 uur zijn we naar huis gegaan. ‘s Middags ben ik met twee andere meiden meegegaan die een oorpiercing lieten zetten en daarna zijn we naar buns bakery gegaan, waar ik een heerlijke brownie heb gegeten. Die was wel te groot dus ik had een deel bewaard voor later, maar lang heeft die het niet volgehouden 😉

Volgende update komt na de safari die ik dit weekend ga doen!

1. Talita:
    30 september 2022
    Wat is onderwijs en hoe daarmee omgegaan wordt toch anders hè overal. Een vreemde ervaring inderdaad. Maar wat doe je verder ook gave dingen! Super tof om te lezen! Geniet er van
  2. Opa en oma Koorn:
    1 oktober 2022
    Tjonge Laura wat een belevenissen ondanks dat het stil is ( in jouw beleving)! En dat jij dat nou net moest meemaken, door je Ajax shirt voetbal liefhebbers ontmoeten! 😅 Tja, zo zie je maar weer 🤩 Wat zo’n shirtje al niet teweeg brengt.
    Je klim avontuur lijkt me ook erg indrukwekkend. Genieten van Gods schepping!
    Fijn en leuk om je belevenissen te lezen hoor! Je bent in onze harten en gebeden 🙏🏻
    Liefs van opa en oma
  3. Danique Deelstra:
    2 oktober 2022
    Bijzonder om te lezen hoe het daar dan zo anders gaat! Lijkt me wel wennen hoor maar volgens mij gaat dat je prima af!! Je klimavontuur klinkt super tof , en ik hoop dat je enorm geniet daar ☺️