Eerst week zit erop

18 september 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Ik wil even beginnen met zeggen dat ik het leuk vind om zoveel reacties te krijgen op het blog. Super lieve, leuke en meelevende reacties!

Mijn eerste week zit erop en ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Ik heb al een heleboel leuke mensen leren kennen en leuke dingen gedaan. Er zijn elke dag wel plannen, dus soms was het even zoeken naar een moment om te bellen met thuisfront. De oriëntatiedag (maandag) bestond uit een PowerPoint van een uurtje met allerlei informatie over het project en over Zuid-Afrika zelf. Van welk transport je wel/niet moet gebruiken tot het afdingen op de markt, waarbij hij tegen mij zei: “You look like a good negotiator”. ‘S middags ben ik met een aantal naar de Tafelberg gegaan en hebben we die beklommen. Waarbij het eerst best warm was, maar boven erg koud door de wolken. Gelukkig waren die wolken boven ons dus hadden we wel erg mooi uitzicht. Daarna zijn we naar Signal Hill geweest om de zonsondergang te kijken. Deze gaat al rond half 7 onder en dan wordt het ook snel donker. Wat een uitzicht! Het is hier zo mooi. Elke keer als we ergens heen gaan, kijk ik weer mijn ogen uit. We gebruiken trouwens overal een uber voor. De meest handige en veilige optie om hier te reizen.

Dinsdag was dan de eerste dag van het project. We reden met de uber naar St. Pauls primary school. In principe beginnen we 8 uur, maar door het drukke verkeer zijn we vaak wat later, wat geen probleem is. Ze zijn al blij dat je er bent. Na een praatje met Berenice van de administratie werd ik samen met twee andere naar het deel geleid waar grade 1-3 (groep 3-5) les heeft. Ik kwam in grade 3 terecht en ik stelde me voor aan de leerkacht en toen ging ze door met de orde van de dag. Wat ik vooral gemerkt heb is dat er amper structuur in de dag zit. Ook het grootste deel van het leren gaat gezamenlijk. De leerkracht zegt iets en de hele klas zegt het wel 5 keer na. De eerste dag was vooral helpen en observeren. De tweede dag was meteen een feestdag, waarbij de kinderen wat meenamen (cupcakes, chips, drinken, zelfgemaakte baksels enz.) en die gingen we dan verkopen. Ook werd er muziek opgezet en heb ik gedanst met de kinderen. Sommigen wilden heel graag je hand vasthouden en dan ook echt niet meer loslaten. Donderdag hadden ze een toets van rekenen. Ze hebben eigenlijk maar twee vakken: Engels en rekenen. Er zijn een aantal overeenkomsten, maar ook zoveel verschillen. Ik heb een aantal kinderen individueel geholpen met hun werkboek, omdat ze een groot deel niet af hadden, terwijl dat wel moest. Ik zat met mijn goede gedrag ze te helpen en uit te leggen als ze het niet snapten. Later zei de leerkracht tegen mij dat ze het gewoon moesten invullen of het nou goed was of niet. Daarna zou ze het nakijken. Een hele andere mentaliteit dan hier. Ook is de leerkracht af en toe weg of later in de klas en gebeurt er niet zoveel. In Nederland is alles zo gestructureerd en hier is dat zo anders. Het is heel erg wennen en ik probeer de kinderen te helpen waar ik kan.  Tijdens de rekentoets merkte ik dat sommige kinderen niet zo goed konden lezen, waardoor ze de som ook niet snapten. Ze maakten veel fouten en de leerkracht zei dat ze de toets de dag erna weer moesten doen. Gelukkig ging ze die dag erna de toets wel bespreken. Vrijdag was een korter dagje (tot 12:30) dus dat was wel lekker.

In het vrijwilligershostel is het ook erg gezellig. Vaak activiteiten ondernemen en soms gewoon in het huis. Elke donderdagavond is er bierpong en daarna karaoke in de bar ;) Zaterdag zijn we naar Oranjezicht geweest, een foodmarket bij het V&A waterfront, waarbij ik samosa’s heb gehad (heel veel verschillende soorten, zoet en hartig). Ik had een heel lekkere met chicken lemon herbs en dan nog twee zoete. Verder hebben we daar rondgelopen en zijn we nog even de mall ingegaan.

Zoveel gedaan en meegemaakt in 1 week (waarvan dit een deel is), dus hopelijk hebben jullie zo een indruk van hoe ik mijn eerste week beleefd heb. Natuurlijk heb ik veel foto’s gemaakt en zal deze erop zetten om jullie jaloers te maken 😜

1. Nynke:
    18 september 2022
    Leuk Lau! Ook om weer te lezen over bekende plekken (Signal Hill en Tafelberg). Staat Lionshead ook op de planning?
  2. Laura:
    18 september 2022
    Zeker! Nog genoeg tijd, dus daar ga ik zeker naartoe☺️
  3. Danique Deelstra:
    Leuk Lau! Klinkt als een leerzame en leuke week! ☺️
  4. Laura:
    18 september 2022
    Jaa, je maakt zoveel dingen mee en het is zo anders.
  5. Talita:
    19 september 2022
    Wat onwijs gaaf om te lezen! Wat een indrukken hè, en een hele andere wereld, helemaal op school. Geniet!
  6. Laura:
    Dankjewel :)
  7. Janine:
    Wat een gave start zeg!
  8. Antonette:
    21 september 2022
    Ahh zo leuk. Vanaf Signal Hill heb je ook zo’n mooi uitzicht vond ik!! Succes nog topper, loveyoulots❤️