Vliegreis en aankomst ✈️

11 september 2022 - Cape Town, Zuid-Afrika

Verder waar we gebleven waren: op Schiphol bij de Gate. Het wachten was niet zo erg, want ik kreeg allemaal lieve berichtjes binnen die ik aan het beantwoorden was, dus daar was ik wel zoet mee. Het boarden zelf verliep ook soepel. Dit is de tweede keer in mijn leven dat ik vlieg, dus gewoon de bordjes en de menigte volgen, zo komt het wel goed. Eenmaal in het vliegtuig zit ik een tijdje alleen (er zijn nog 2 lege stoelen naast mij) , maar er komen op het laatste moment toch nog 2 mensen naast me zitten. Een schermpje waar je van alles op kan doen, maar ik kom er gauw achter dat ik de verkeerde oortjes heb (die alleen in Apple producten kunnen, dat is dan wel weer een nadeel). Ik had me al ingesteld op de series op mijn telefoon kijken die ik gelukkig gedownload heb, maar al voor vertrek delen ze oortjes uit. Ik had oortjes al op de lijst gezet wat ik moest aanschaffen in Kaapstad, maar niet nodig dus. Nog steeds aan het wachten op vertrek, want het was al na de vertrektijd. Om 11:25 krijgen we de melding dat er een passagier aan boord is die opgelicht is door haar bestemming in Kaapstad, waardoor ze het vliegtuig moet verlaten, met de baggage. Maar dit moest natuurlijk uit het ruimbaggage gepakt worden, dus ook wel weer een klusje. Ik kan jullie vertellen dat een koffer zoeken tussen opgestapelde baggage blijkbaar niet zo gedaan is, want dat duurde nog wel even. Om 11:56 krijgen we dan eindelijk te horen dat de deuren dichtzijn en we gaan vertrekken. Ruim een uur vertraging, een goed begin… . Ondertussen even contact opgenomen met de Air Pickup service om ze te informeren. Ze houden mijn vlucht in de gaten, maar ik vind het wel zo netjes. Gelukkig krijg ik een berichtje terug dat het geen probleem is en moet zoeken voor een bordje met mijn naam als ik daar ben. Vrijwel meteen na het opstijgen komt de crew langs om koude flesjes Spa uit te delen. Erg attent, maar ik heb inmiddels ook wel weer trek, want het ontbijt is al een tijdje gezakt. Ik zit op een goede plek (helemaal achterin) want dat ze eten uit gingen delen, was ik als een van de eerste aan de beurt. Een vegetarische pasta koos ik, die erg lekker was en een salade die ik niet op kreeg want ik zat al te vol. Een beetje lezen, films kijken en ik vermaak me wel. Al met al was het een lange zit, maar met af en toe even lopen om de benen te strekken, was het prima te doen.

Genoeg details over het vliegen, over naar mijn landing in Kaapstad. Ik kwam rond 11 uur aan, dus het was al donker. Eenmaal op het vliegveld was het heel erg rustig, alleen mensen van mijn vlucht. Eerst een stempel voor in mijn paspoort en daarna door. Best spannend zo alles in je eentje uitzoeken. Maar goed, dat ik bij de koffers kwam, zag ik hem al snel en ging meteen door naar een standje die lokale simkaarten verkocht. Wel handig om te hebben voor 4G. Daarna ook nog wat contant geld ingewisseld voor het lokale geld: de rand. De laatste missie op het vliegveld was een bordje met mijn naam zoeken voor de Airport Pickup. Ondertussen stond er een groep mannen met het woord taxi op hun telefoon om hun services aan te bieden, maar dat probeerde ik weg te houden door vriendelijk te zeggen dat ik al iemand had die me ophaalt. Al snel daarna heb ik de man met het bordje gevonden. Dat ik aankwam stond er al iemand anders te wachten waar ik meteen mee in gesprek raak. Ondertussen lopen we naar de auto en vertellen we elkaar dat we vrijwilligerswerk werk gaan doen voor Travel Active. Ook in de auto praten we lekker verder. We komen erachter dat we best veel gemeen hebben, dus de autorit ging zo voorbij. Ook ergens tussendoor gevraagd hoe ze heet, omdat we dat vergeten waren :). Ik word als eerst afgezet, want zij zit precies in het andere vrijwilligershuis en nog snel wisselen we nummers uit. Bij de ingang staat de “housemanager” al op mij te wachten. Hij stelt zich voor als Noel en verwelkomt mij heel vriendelijk. Hij begint van alles te zeggen waar ik niet heel veel van versta, ondanks dat hij Engels spreekt. Het ging heel snel, een beetje binnesmonds en met een accent, maar goed op wat ik verstond heb ik antwoord gegeven en voorderest een beetje geknikt. Hij vertelt dat de meesten al liggen te slapen en leidt mij naar mijn kamer waar nog twee andere meiden liggen. Hij zet mijn koffer neer, die hij bij binnenkomst gepakt had om mee te nemen (ja, erg vriendelijk), geeft nog wat praktische dingen door, vult die Wifi code in en zegt dat hij me morgen nog wel even goed spreekt. Nog even tanden poetsen en dan meteen maar slapen. Noel kwam nog even naar me toe met de mededeling dat de stroom net is uitgevallen, dus ik had ook geen Wifi meer. Met mijn simkaart moest ik nog uitzoeken hoe of wat, dus een berichtje dat ik in het hostel was voor het thuisfront moest maar even wachten (het berichtje van de veilige landing hebben ze al gehad, dus no worries). Al met al een lange dag, waar ik ook best moe van ben, dus morgen zien we wel weer verder.

1. Talita:
    11 september 2022
    Klinkt heel gaaf! En wat komt er veel op je af, zo net in Afrika hè. Komt goed en dat Engels, daar wen je snel aan 😎
  2. Danique Deelstra:
    11 september 2022
    Wat een onwijs leuk verhaal zo Lau! Super om te lezen. Nu begint het avontuur echt 😍
  3. Nynke:
    11 september 2022
    Goed bezig Lau, zo in je eentje. Heel herkenbaar met dat knikken als je eigenlijk maar half verstaat wat ze zeggen, haha!